Best practices gemeentelijk beleid

Best practices gemeentelijk beleid

Enkele praktijkvoorbeelden uit het lokaal beleid tijdens de 2e golf van de coronacrisis.

Ik koop lokaal

Koop lokaal, ook digitaal

Heel wat steden en gemeenten maakten een overzicht – al dan niet op een apart platform - van welke handelaars takeaway, online bestellingen en levering aan huis aanbieden. Deze overzichten werden gebundeld op https://www.ikkooplokaal.be/ook-digitaal

Deze initiatieven worden gepromoot via verschillende kanalen van de gemeenten.

Met TakeAway XXL lanceerde Kortrijk een campagne om inwoners te overtuigen om minstens één keer per week take away te bestellen. Oostende koppelde hieraan een winactie om afhaalmaaltijden te promoten. Bij aankoop van een maaltijd ontvangt de klant een kraslotje. Hiermee maken ze kans op een #IkkoopinOostende-cheque van 25 euro om te spenderen in de Oostendse handelszaken.

In Brugge zijn etalages bestickerd met een ludieke oproep om om lokaal te shoppen of bestellen.

Lokale ondersteuning handelaars

Kortemark voorzag extra coronabudget van 15.000 euro voor initiatieven voor lokale ondernemers. Zo werden voor Dag van de klant artisanale koekjes met logo Koop Lokaal aangekocht voor de handelaars om te schenken aan hun klanten. Met dit budget wordt, in samenwerking met de ondernemersorganisatie, ook een eindejaarsactie op poten gezet.

Financieel

Taksen

Heel wat steden en gemeenten schrapten reeds de terrastaks of herhalen deze actie.

Zo schrapt Brugge de terrastaks van 19 oktober tot maart 2021.

Nieuwpoort schrapte de terrastaks voor het hele jaar, schorste de verstrekte concessies (beachbars, kinderboerderij …) en retributie containers en schorste de belasting voor de markten.

Kortemark bekijkt de mogelijkheid om taxibedrijven een gedeeltelijke vrijstelling van belasting te geven.

Premies en subsidies

Investeren in takeaway

In Kortrijk kunnen restaurants die meeneemmaaltijden en/of thuislevering voorzien een extra premie van € 250,00 krijgen.

Investeren in online ondernemen

Ondernemers in Kortrijk kunnen inschrijven voor coaching om hun sociale media of website naar een hoger niveau te krijgen.

In Wervik kunnen ondernemers rekenen op een tegemoetkoming wanneer ze investeren in hun online aanwezigheid. Zij kunnen een tegemoetkoming van 50% van het factuurbedrag excl. BTW met een maximum van: €1.000 voor handelszaken die investeren in een nieuwe webshop, €500 voor handelszaken die een nieuwe website lanceren en €500 voor handelszaken die zich laten begeleiden voor hun sociale media-kanalen door een professionele dienstverlener.

Oostende ondersteunt handelaars met het opstarten van een webshop of het gebruik van sociale media. Ze krijgen toegang tot een basiswebshop of een Facebookwinkel en kunnen ook opleidingen volgen via webinars.

Injectiepremies

Wie actief is in de reca- en eventsector in Kortrijk kan een injectiepremie van 500 euro krijgen. Ze kunnen met die premie winkelen bij collega’s en handelaars.

Openbare ruimte

Sanitaire voorzieningen

Dat de horeca de deuren heeft moeten sluiten, heeft ook gevolgen voor de toegang tot sanitair.

In Knokke-Heist en Roeselare maakten ze een overzicht van alle openbare toiletten in de buurt die open zijn. Roeselare raad aan om de app ‘Hoge Nood’ te installeren.

Ook Nieuwpoort en Waregem zorgden voor extra openbare toiletten of ruimere openingsuren.

Uitgebreide (winter)terrassen

Stad Brugge schrapt de terrastaks vanaf 19 oktober tot eind maart voor alle horecazaken.

Anzegem heeft de uitbreiding van de terrassen gratis verlengd tot 2021. Handelaars kunnen er ook toelating vragen om gratis een tent te plaatsen op openbaar domein zodat hun klanten niet in de regen moeten wachten.

Ook Kortrijk laat de terrassen staan en schafte de taksen af en heeft hiervoor ook een winterterrassencharter voorzien. Ook Avelgem maakt een tijdelijk winterterrasreglement op voor de horeca.

Communicatie

Koksijde maakt een overzicht met praktische tips voor wie in de gemeente verblijft, met onder meer de huidige coronamaatregelen en druktemeter.

Ook Kortrijk werkt met druktemeters en webcams.

Waardebonnen om koopkracht te vergroten

In Knokke-Heist konden inwoners en tweedeverblijvers punten sprokkelen bij lokale handelaars, die later konden ingeruild worden voor een waardebon.

In Torhout kunnen de inwoners een Torhoutbon aankopen, waarbij ze tijdelijk 20% extra waarde bovenop hun besteding krijgen, te verzilveren voor maart 2021 bij de lokale horeca.

Ook Middelkerke investeerde in een gemeentelijke cadeaubon, de Middelbon, die waarde bovenop de aankoopwaarde biedt.

In Nieuwpoort kunnen inwoners sparen voor 10% extra koopkracht. De punten gespaard in de reca-sector kunnen uitgegeven worden in de winkelsector en omgekeerd. Deze actie staat door de recente verplichte sluiting even on hold.

In Zuienkerke ontving elke inwoner een waardebon van 10 euro om te besteden bij de lokale ondernemingen.

Lendelede schonk elke inwoner een horecajeton ter waarde van 2 euro. Deze actie liep tot halfweg oktober en ongeveer 60% van de inwoners hebben deze bon bij de plaatselijke horeca geconsumeerd.

Maatregelen tijdens de 1e golf

Klik hier